Здоров'язберігаючі технології

 

Хатха-йога

Привітання сонця

Стати прямо, ноги разом, стопи паралельно. Долоні - складені разом перед грудьми. Грудна клітка розправлена, живіт підтягнутий, спина пряма, погляд прямо перед собою,дихання вільне.

ВПРАВА «Гори»

На вдих спокійно підняти руки вгору, розправити груди, потягнутись вгору , ніби „підрости”. П'ятки не відривати  від підлоги.

ВПРАВА «Вершник»

На вдих відставити ліву ногу назад і опустити ліве коліно на підлогу. Праву ногу зігнути в коліні. Одночасно потягнутися спиною догори, розправити груди.

ВПРАВА «Гора»

На видиху приставити праву ногу до лівої, підняти таз якомога вище. Голова, шия, надпліччя розслаблені. П'ятки стоять на підлозі.

ВПРАВА «Кобра»

На вдих підняти і розправити груди, спираючись китицями  об підлогу. Лікті притиснуті до підлоги. Розправити груди, розслабити надпліччя, шию. Спину тягнути вгору.

ВПРАВА «Вершник»

При вдиху праву ногу поставити між кистей рук. Ліву ногу залишити позаду, ліве коліно на підлозі. Спину потягнути догори.

Комплекс оздоровчого самомасажу

Ведмідь прокидається

Методика викладена на прикладі сюжету весняного пробудження ведмежат.

1.Зима. Маленькі ведмежата сплять у барлозі, згорнувшись калачиком, обнявши ноги руками, лобом уткнувшись у коліна. Початкове положення - лежачи на боці згорнувшись.

2.Прийшла весна. Світить яскраве сонце. Сніг тане. У барлозі становиться волого, не затишно. Ведмедики перекочуються з боку на бік, перекочуються на спинці від голови до хвоста і назад (перекати з боку на бік, перекати на спині по 4 рази).

3.Треба прокидатися. Ведмедики сіли, потерли свої долоньки, почали будити пальчики (потирання долонь 4-6разів). Почергове розтирання пальців по 4-6 разів, масаж бічних поверхонь пальців, сухое «умивання» рук 1-2 рази, кругове розтирання зап'ясть 2-4 рази.)

4.Розбудили пальчики, почали приводити в порядок передні лапки. (Погладили шерсть на передніх лапах по тильній поверхні до плеча. Спочатку легко гладимо, не торкаючись до шкіри. У ведмедя шерсть довга, густа. Спочатку розгладжуємо самий верхній шар. Потім глибше - вже трохи торкаємося до шкіри. А тепер щільно притискаємо долоньки до тіла. Постукали слабо стисненим кулачкомщоб добре прокинулися лапка).

5.Знову потерли долоньки, починаємо будити голову. (Погладили себе по голові від потилиці до тімені, від вух до тімені, від чола до тімені.

6.Потерли долоньки і подушечками пальців, легко погладили лоб над бровами знизу вгору.

7.Потерли долоньки і погладили брови від центру в сторони подушечками 1-2 пальців.

8.Пора будити очі. (Шия у ведмедя не дуже добре рухається, рухати будемо тільки очима.

9.Ведмедик побачив першого метелика, слідкує за ним. Подивились на вдих - вгору, на видих - вниз, на вдих - праворуч, на видих - вліво, на вдих-вліво, на видих - вправо, зробили великі кола очима по годинниковій стрілці, проти годинникової стрілки. Всі рухи повільні, поєднуються з диханням. А тепер швидко-швидко і легко покліпав, уявили, що повіки - це крильця метелика. Вправи для очей виконуємо з максимально комфортною амплітудою по 1-2 рази повільно, 4 - 8 разів швидко.

10. Ведмедики потерли лапи і вмили мордочку знизу вгору.

11.Починаємо будити вуха. (Вуха - дуже важливий для ведмедя орган. Ведмедики ретельно будять вуха. Потерли долоні. Великим і вказівним пальцями гладимо, розминаємо  завитки вух по 1-2рази. Самомасаж вух.)

12.Ведмедики славно попрацювали. (Вони задоволені. Переплели пальчики, притиснули лапки долоньками до грудей - вдих, повернули долоньки назовні, потянули лапки вперед - видих.)


Орієнтовні заняття з психогімнастики

Заняття  №1

Вітання. Діти стають у коло. Беруться за руки і передають потиски один одному ("струм"). Усміхаються одне одному. Сідають на стільці у коло.

Знайомство. Діти перекидають один одному кульку чи м'ячик і називають  своє  ім'я.  Розповідають про своє ім'я: чому його (її) так назвали; які є пестливі варіанти імені; як називають удома (в класі, у дворі); що означає це ім'я; чи подобається ім'я.

Вправа "Розфарбуй картинку"

Спочатку розглядають картинку всі разом. А потім розмальовують ко жен свою і дають імена дітям та кличку кроликові, пишуть їх на зворотньому боці аркуша, підписують своє ім'я та прізвище. (Все це виконують під супровідмузики.)

Рухлива гра "Слухай оплески”

Мета: розвиток активної уваги.

Процедура гри: діти вільно рухаються по колу. Коли ведучий плескає в долоні певну кількість разів, діти приймають відповідну позу (на 10- 20с)

Кількість ударів у долоні

Поза дітей

1

Поза "лелеки" (дитина стоїть на одній нозі, притиснувши другу)

1

Поза "жабки" (присісти, п'яти разом, коліна в сторони, руки на підлозі поміж ногами)

1

Діти продовжують рух по колу.

(Гра повторюється кілька разів з новими завданнями. Загальна тривалість гри - 25хв.

Прощання. Всі діти разом з ведучим беруться за руки. Усміхаються одне одному.

    Заняття №2

Вiтання

Гра "Букви алфавіту"

Варіант А.

Мета: розвиток уваги.

Процедура гри: кожній дитині присвоюється певна буква алфавіту.

Ведучий називає букву. Та дитина, якій присвоєна ця буква, плескає у долоні.

Варіант Б.

Мета: розвиток довільної уваги, закріплення навичок читання.

Процедура гри: як і у варіанті А, дітям роздають букви, крім "й", "ь". Ведучий вимовляє слово та пише його на дошці, потім діти друкують. Діти вишиковуються в тій послідовності, в якій написані букви у слові. Слова: дім, тато, ти, мама, цирктощо.

Гра "Уяви звук"

Мета: розвиток творчої уяви,розслаблення.

Процедура гри:

Ведучий: Ви всі знаєте, що корова мукає, собака гавкає, двері грюкають, дзвоник дзвенить, свисток свистить, дитина плаче, грімгримить...

Всі ці звуки ви не раз чули. А от чи можете ви собі уявити незвичайні звуки? Уявіть, і ви почуєте незвичайні звуки або вигадайте свої, нікому поки невідомі... Уявіть,   що         ви      можете       записати    свої   улюблені    звуки на магнітофон. Уявіть, як звучить м'яка, пухнаста хмаринка. Опишіть або намалюйте. (Пропонуються спеціальні аркуші, діти малюють під музику.)

ПрощанняОбговорення робіт.

Заняття №3

Вiтання

Гра "Повтори за мною"

Мета: розвиток моторно-слухової пам'яті.

Процедура гри:

а) ведучий відстукує певний ритм кінцем олівця по столу. Ритмічна фраза має бути короткою і чіткою. Хтось із дітей (за бажанням) повторює ритм. Якщо правильно, діти піднімають великий палець, якщо ні  опускають великий палець вниз;

б) ведучий або програє на фортепіано, або проспівує музичну фразу дитячої пісеньки, діти відтворюють ударами олівця по столу (25хв).

Гра"Художник”

Мета: розвиток спостережливоььььсті, пам'яті, комунікативних здібностей.

Процедура гри: з групи дітей вибирається двоє. Решта - "глядачі". Один з обраних - "художник" (за бажанням), другий "замовляє" йому свійпортрет.

"Художник" уважно дивиться на свого "замовника" (1,5-2хв), потім повертається і з пам'яті описує його зовнішність.

Зауваження до гри:

Якщо "художник" квапиться, дозволяється ставити запитання: "Яке у Миколки волосся?", "Який у нього колір очей?"; "У що вдягнений?" і т.д.

Забороняється висловлювати образливі зауваження на адресу дітей, котрі мають фізичні вади.

Ведучий повинен підкреслювати зовнішні риси дітей: "Пригадай, яка Оля гарна" і т.д.

Релаксивне малювання "Уяви звук"

Вихователь: Минулого разу ми уявляли, як звучить  хмаринка, а зараз уявіть собі звук... солоного огірочка. Опишіть або намалюйте звук (роздрукувати аркуші).

Гра "Телефон зламався"

Мета: розвиток сприйняття і пам'яті.

Процедура гри: у групі дітей (за їхнім бажанням) вибирається один ведучий. Уся група дітей стає до нього спиною і ніхто не підглядає. Ведучий підходить до когось із дітей і потайки від інших показує якусь позу. (Він її вигадує сам.)

Потім ведучий відвертається і відходить убік. Дитина, що їй показали позу, вибирає іншого учасника і показує йому ту позу, яку сама бачила. Коли всі діти покажуть один одному пози, вони стають обличчям у коло.

Ведучий стає у свою позу, а той, хто був останнім, — у свою. Перша і остання пози порівнюються.

Зауваження до гри:

Пози мають бути різноманітними. Якщо діти соромляться і переживають, що їхні пози різні, необхідно пояснити, що так і має бути, варто розповісти їм про гру "Зіпсований телефон".

Гра "Заборонене число”

Мета: розвиток самоконтролю, самодисциплінованості, уваги.

Процедура гри: вибирається певне число, наприклад 4, яке забороняється називати. Діти стають у коло і за годинниковою стрілкою лічать по черзі: один, два, три ... Коли підходить черга четвертої дитини, вона не вимовляє "чотири", а плескає у долоні. "Забороненими" можуть бути числа: 5, 7, 11, 14, 15, 18, 21, 23 тощо.

Релаксивне малювання "Уявіть собі..."

Учитель: Спробуйте уявити собі власний звук. Опишіть його. Уявляйте і фантазуйте.

Прощання

Обговорення заняття, заохочення (призи дітям).

Заняття  №5

Вітання
Гра"Тінь"

Мета: розвиток спостережливості, пам'яті, внутрішньої свободи.

Процедура гри: звучить легка музика. З групи дітей вибирають двох. Одна дитина - "мандрівник", друга - його "тінь". Решта - "глядачі".

Мандрівник іде через поле, а за ним, на два-три кроки позаду, його «тінь», яка намагається скопіювати рухи мандрівника. Бажано стимулювати „мандрівника" на виконання різних рухів: зірвати квітку, присісти, пострибати на одній нозі, зупинитися і подивитися по-під руку…

    Релаксивне малювання "Уявіть собі..."(2 сценарій)

Вчитель: Усі ви добре знаєте, що трава зелена, небо синє, помідор червоний, корови не бувають фіолетовими, а місяць часто буває сріблясто-білим. Всі ці та багато інших кольорів вам добре відомі.

А ось якого кольору доброта?

Уявіть, і ви побачите незвичайні кольори і фарби, нікому поки ще не відомі.

Уявіть, яких кольорів олівці можуть бути в коробці.

А тепер уявіть, якого кольору сміх? Опишіть або намалюйте колір сміху.

(Роздаються аркуші, звучить музика у запису, діти малюють.)

 Прощання. Милування роботами.

 Ігри –медитації

Я-сонце

Вчитель:

Я — маленьке сонцеЯ прокидаюся, вмиваюся, розчісую свої промінчики і піднімаюся над обрієм. Я - велика куля. В мені багатотепла і світла. Я - велике сонце. Я дарую своє тепло всій землі: лісам, річкам, лукам. Я видихаю тепло. Я перетворююся на маленький сонячний промінчик.

Я лечу над землею і освітлюю зеленее листя, квітку, купаюся у блакитних морських хвилях, стрибаю по вікнах будинків.

Холодно-спекотно

Вчитель:

Подих північного вітру приніс до нашої кімнати прохолоду. Холодно. Та ось у віконце зазирнуло сонечко, і знову стало тепло, аж спекотно. Знову дмухнув північний вітерець... (Повторити гру 3-4рази.)

Я –хмарка

Вчитель:

Я - хмарка. Велика, пухнаста, легка. Мені приємно бути хмаркою. Мені вільно плисти у синьому небі. Мої руки легкі, вони допомагають мені летіти. Я підводжу вгору очі, вдихаю всім тілом свіже повітря, наповнююся вологою. Я можу щедро напоїти землю дощем. Я видихаю і потоком дрібних крапельок лечу на землю.

Я-дощ

Вчитель:

Я - дощ. З великої хмари лечу на землю. Я - маленька прозора крапелька. Я пронизую повітря, я кричу землі: "Вітаю тебе!" Я падаю на гарну червону квітку, відчуваю всім тілом її ніжні пелюстки. Я збігаю по стебельцю вниз і просочуюся в теплу землю.

Я –квітка

Вчитель:

Я - квітка. Ядуже маленька. Я вільно росту. Я вранці прокидаюся після чудового сну, розкриваю свої пелюстки, повертаюся до сонечка, вмиваюся росою. Мої пелюстки бавляться з вітерцем. Довкола мене розносяться чудові пахощі.

Я -дерево

Вчитель:

Я - дерево. Я росту у весняному лісі. Мої ноги - то коріння в прохолодній пухкій землі. Моє тіло - міцний стовбур, мої руки - тонкі гілочки. Вони піднімаються до неба, відчувають сонячне тепло, вбирають його, воно розливається по всьому тілу. Я - дерево. Я бавлюся з вітром, який гойдає мої тоненькі гілочки. Я вмиваюся краплинами дощу і радію його прохолоді.

Я -вітер

Вчитель:

Я - вітер. Я легкий, ніжний, приємний. Я ніжно торкаюся пелюсток квітів, я ховаюсь у гілках дерев і бавлюся їхніми листочками. Я вдихаю свіже повітря лісів і ланів, я стаю сильнішим... Мої крила великі й невагомі.

Я лечу над морем, я здіймаю хвилі. Я піднімаюся високо в гори і співаю "Я - вітер! Я - найпрудкіший! Я - найдужчий!"

Вчитель:

Я - маленький листочок, позолочений осінню. Мене несе й гойдає вітерець і немов кличе за собою. І ось я відриваюся від гілочки злітаю... Як весело кружляти над землею! А коли я втомлюся - спущуся на неї відпочити.

На березі моря

Вчитель:

Маленькі хвильки набігають на берегі знову відкочуються назад. Приємно бавитися водичкою - вбігти у неї по кісточки, здійняти бризки, знову вибігти на теплі від сонечка камінчики і побавитися з ними. Хочете скупатися? Похлюпаймося трішки на мілині, щобвідчути, як приємно огортає тіло прохолодна вода. Трішки змерзли? Нумо знову на пекуче сонечко!

Комментариев нет:

Отправить комментарий